nedeľa 20. marca 2011

Pomýlené hodnoty v trhovom mechanizme...dokedy?

Čítam si tak Ekonómiu v novej ekonomike (základná literatúra k predmetu Všeobecná ekonomická teória), kapitolu o trhovom mechanizme, kde sa len tak stručne spomína, že:

„Trhový mechanizmus na jednej strane umožňuje najefektívnejšiu alokáciu výroby a využitie vzácnych zdrojov. Na druhej strane však ziskový motív trhového mechanizmu smeruje k devastácii prírody a k bezohľadným sociálnym dôsledkom. Trhový mechanizmus je sociálne slepý.“

Ono sa o tom verejne píše i v základnej literatúre, napriek tomu sa to berie ako nejaký „prirodzený vedľajší účinok“ fungovania trhu.
Opravte ma, ak sa mýlim, ale ja mám také poznatky, že najskôr bola príroda, potom vznikli ľudia, tí si pre uľahčenie života vytvorili ekonomiku na princípe výmeny a v nej vznikli peniaze. Ekonomika teda vznikla vďaka prírode a pre ľudí.
Kam sme to však dospeli? Je nám umožnená voľnosť (slobodný trh), aby sme si uľahčili život, svoju prácu – ale čo my nato? Ideme cez mŕtvoly a v konečnom dôsledku i cez tú vlastnú. Sme sociálne slepí voči ostatným, chudobu končiacu smrťou berieme ako prirodzený jav trhu (asi sa zosnulý málo snažil) a prírodu berieme ako niečo druhoradé, niečo ďaleko ďaleko za ziskom. Zabúdame však na jednu vec: aj keď dokážeme zavrieť oči pred sociálnou bezohľadnosťou, otvoria sa nám, keď bude zničená celá príroda, bez ktorej neprežije nikto.
Najefektívnejšou alokáciou zdrojov (uvádzaná ako pozitívna stránka) by som si nebol až taký istý, skoro celá ekonomika je postavená na rope, ktorá nám dochádza...a alternatívy nemáme, respektíve sa nejako nedostávajú na verejnosť. To je efektívne? Všetko vyčerpať, keď napr. autá by už mohli fungovať na iných technológiách? Nedostatok však zvyšuje ceny a zisky a o to podaktorým primárne ide.

Keď trhový mechanizmus nefunguje pre dobro spoločnosti, aký „izmus“ nastoliť? Poviem vám to priamo, žiaden „izmus“, nastolený zhora neodstráni ľudský debilizmus, ktorý sa dá zhrnúť do vety: „Som tu len raz a nie naveky, tak si to tu užijem naplno, čo ma po druhých, je to môj život, som tu pánom.“
Jediné, čo nám ostáva, je šíriť osvetu o dôsledkoch nezodpovedného ľudského konania, ktoré nie je trvalo udržateľné. Nemáme moc nad rozumom druhých, len nad tým svojim. Treba začať od seba a ísť príkladom, hlavne pre budúce generácie, aby sa nerodili do skazeného sveta, ktorý by prijali ako normálny-bežný.
Neužívali by sme liek, ktorý by mal vedľajší účinok možnú smrť. Nepodporujme teda správanie, ktoré má smrtiace účinky!

1 komentár:

  1. Ranečko Ivanečko :)

    Už dlhšie si čítam Tvoj blog a Tvoje prispevky, postrehy a nazory... Úplne mi čítaš myšlienky a som veľmi rád, že existujú takí dobrí, priateľskí, spravodliví a ľudskí ľudia ako si ty a Dejšinka :) Treba o týchto veciach hovoriť a aj sa tak správať, lebo zachvíľu Nás celkom pohltí ľudský hyenizmus a správanie sa ľudí ,,idem aj cez mŕtvoly, alebo z cudzieho krv netečie"..........
    Vy ste živý dôkaz toho, že život má byť v prvom rade o láske,pomoci druhým,o ohľaduplnosti,tolerancií,priateľstve a o všetkom, čo sa za peniaze celého sveta nedá kúpiť.....
    Držím Ti-Vám palce vo všetkom a hlavne zostante takí úžasní ľudia akými ste :)

    OdpovedaťOdstrániť