štvrtok 7. októbra 2010

MIER, MIER, MIER

Myslím si, že podstata slova MIER trochu ochudobnela na význame, mier alebo svetový mier sa stal sa akoby „klišé“ používané významnými osobnosťami pri ich príhovoroch. Ľudia chápu mier v zúženom význame ako život bez vojen a zbraní, ktorý je mnohým samozrejmosťou.
Dňa 2.októbra bol Medzinárodný deň mieru a pri jeho príležitosti som mal možnosť zúčastniť sa mierového stretnutia pri „Strome mieru“, ktorý bol zasadený pred tromi rokmi v rekreačnom stredisku Kuchajda v Bratislave v Novom Meste v rámci konania sa Mierového summitu v roku 2007.
Až na tomto stretnutí som pochopil širší význam a súvislosti slova MIER. Synonymami sú slová NENÁSILIENEUBLIŽOVANIE. Násilím a ubližovaním sa nerozumejú len vojny, fyzické násilie, ale aj psychické násilie a všetky činy, ktorými nejakým spôsobom ubližujeme druhým bytostiam (klamstvo, krádež, podvod, zneužívanie, poškodzovanie, manipulovanie,...), jednoducho všetky činnosti, ktoré nie sú prospešné a užitočné. Tu som našiel podobnosť s mojim prvým príspevkom, v ktorom som mal hypotézu, že ak sa budeme všetci snažiť byť užitočný, bude svet lepší. Slovami z tohto príspevku: Ak by sme všetci žili v mieri a konali nenásilne, svet by bol lepší.
Najvýznamnejším predstaviteľom mieru a nenásilia bol Mahatma Gandhi, ktorý pochádzal z Indie. Málokto však vie, že i na Slovensku sme mali významného človeka, ktorého životným posolstvom bol mier – bol ním Alexander Dubček. 

Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára